Březen 2016

Toskánská romance podruhé

30. března 2016 v 17:16 | Blanka |  Naše výlety

Minule jsem slíbila,že si povíme něco málo o jídle,protože dříve,nebo později vás památky unaví a zaručeně dostanete i hlad.Pokud se vám to stane ve Florencii,nasměruju vás na trh,který je poblíž historického centra.
Trh začíná stánky s koženým zbožím,což není náhoda,protože ve Florencii je spousta vyhlášených sedlářských dílen a i na trhu si pak můžete vybrat z různých kabelek,cestovních zavazadel,opasků a různých pouzder na všechno možné.
Potravinový trh je pak samostatná kapitola,zaručím vám,že se budete mít na co dívat a pokud jste snad původně ani hlad neměli,dostanete jej.
Jde o poměrně rozlehlou dvoupatrovou budovu,kde celé horní patro tvoří po celém obvodu budovy stánky s občerstvením,kde si něco k jídlu vybere opravdu každý.Uprostřed jsou pak stoly,kde se posadíte a všechno,co jste nakoupili sníte,odpočinete si a načerpáte síly na další poznávání krás města.

Ve spodním patře pak můžete nakoupit suroviny na vaření,zeleninu,ovoce,všelijaké koření,sýry,maso,šunky a salámy,ryby,houby....prostě snad úplně všechno...

V některých stáncích pak dostanete i ochutnat zboží a nebo vám prodejci tímto způsobem poděkují za nákup.
A co je pro Toskánsko typické ?
Určitě je to lahodný ovčí sýr pecorino,který dostanete v různé konzistenci od měkkého až po hodně vyzrálý.Často se obaluje v různém koření,nebo dokonce v popelu,nebo se balí do vinných listů.Samozřejmě ale seženete i parmigiano a k dostání je tu i například můj oblíbený Grana Padano.Typické jsou i Pici...tlusté domácí špagety,které se podávají nejčastěji s rajčatovou omáčkou.
Na trhu jsem ochutnala i moc dobré Crostini...opečené chlebíčky pokapané olivovým olejem a natřené různými pomazánkami.Miluju olivy,takže i ty pokaždé ráda ochutnám...

Ochutnala jsem i Panforte což je spojení hutného,tuhého perníku s kandovaným ovocem,kořením a oříšky...všechno zvlášť mám ráda,ale spojení všeho dohromady mi bohužel moc nešmakovalo.
Myslím,že ochutnat aspoň něco typického pro danou oblast je vždycky základ.My jsme na hotelu měli zajištěné pouze docela vydatné snídaně a pak jsme si na jídlo pokaždé někam zašli.

Z domu jsme pak měli i docela slušnou zásobu hlavně ovoce...vzhledem k tomu,že muž už měsíc nejí žádné pečivo a protože oba nejíme přílohy,živili jsme se hodně ovocem,zeleninou a sýry.Já jsem docela slušně ulítávala na všelijakých plněných tortilách,samozřejmě jsem si dala i pizzu a na výbornou plněnou "fokaču" jsem nalákala dokonce vyjímečně i muže.

Samostatnou kapitolou pak je určitě víno,které se v úrodném Toskánsku hodně pěstuje.Nejznámější je asi víno ze stejnojmenné oblasti mezi Florencií a Sienou Chianti.Toto víno produkuje několik vinařství,ale jen vína z kopcovitého území Classico mohou nést pečeť s černým kohoutem.Jsou to povětšinou vína červená.
Všude v ulicích Toskánska je spousta lákadel k jídlu,takže hladem určitě nikdo trpět nebude.

Je třeba pamatovat na to,že v restauracích se platí obslužné,takže za stejné jídlo zaplatíte víc,jestliže si v restauraci sednete a míň zaplatíte pokud si jídlo jen koupíte a sníte třeba v parku na lavičce,nebo pokud si s ním sednete na sluníčku na trávník.Tak i tak to nikomu nebude připadat divné,protože stejně tak,jak jsou obsazené zahrádky restaurací,je obvyklé,že i na trávnících,schodech,lavičkách,prostě všude odpočívají turisté.
Další kapitolou je pak zmrzlina...neochutnat by byl hřích.

...tolik o jídle.
Jak jsem psala minule,z Florencie jsme odjeli vlakem.Naše cesta pak vedla do lázeňského města Montecatini,kde jsme měli základnu - hotel.Je to jediné městečko,které jsme měli možmost navštívit,ale bohužel víc,vám o něm nenapíšu.Měli jsme v plánu Montecatini Terme prozkoumat,vyjet lanovkou do náhorního městečka,ale bohužel.Času jsme měli málo,brzy po ránu jsme vyjížděli a večer se do hotelu vraceli tak utahaní,že na nějaké další procházky už nezbývala energie.Přednost dostala známější města,ale i tak jsme měli pocit,že jsme toho stihli opravdu hodně.Takže Montecatini možná někdy v budoucnu.
V příštím článku nasedneme do autobusu a přemístíme se spolu do vznešeného města opery Luccy.

Toskánská romance poprvé-Florencie

28. března 2016 v 21:04 | Blanka |  Naše výlety

Letošní velikonoce jsme prožili jinak...žádné chystání,pečení,barvení vajíček se nekonalo.
Tohle všechno jsme si docela rádi nechali ujít a vyměnili za cestování po Toskánsku.
Náš zájezd měl krásný název...Velikonoční Toskánská romance a o prodlouženém víkendu,který jsme měli možnost v tomto koutě Itálie prožít si teď něco napíšeme.
První zastávkou byla Florencie,kde jsme strávili jeden celý den.

Florencie...italsky Firenze byla založena na začátku 2.století př.n.l. Římany.
Z malé vesnice se rychle vyvinulo vlivné obchodní město.Ve středověku byla Florencie roztříštěná v důsledku vnitřních sporů.V 15.století zažívala za vlády mocného rodu Medicejských nebývalý umělecký a hospodářský rozkvět.V letech1865-1870 pak byla dokonce hlavním městem italské říše.
Je to nejlidnatější město Toskánska a má 440 tisíc obyvatel.

Předchozí fotka je z náměstí Piazzale Michelangelo,odkud se nám nabídne krásný panoramatický výhled na celou Florencii.

Určitě nejznámější stavbou Florencie je katedrála Santa Maria del Fiore,což je čtvrtý největší chrám světa s pompézní venkovní výzdobou,na jehož stavbě a výzdobě se podíleli umělecké dílny Brunelleschiho,Donatella a Michelangela...

Tato katedrála je tak obrovská,že vměstnat ji na jedinou fotku opravdu celou se mi nepodařilo.
Dómu vévodí Brunelleschiho kopule,označovaná jako zázrak renesančního stavitelství a architektury.Je to tak významná věc,za kterou se staviteli kopule dostalo neobvyklé pocty a je v katedrále pohřben.

Katedrálu doplňuje Giottova zvonice,která je stejně pompézně zdobená.
Pokud by jste získali dojem,že takhle nádherně zdobená katedrála musí být stejně krásná i uvnitř,vyvedu vás z omylu,interiér už tak nádherný není a je docela skromný.

Většina kostelů je v Toskánsku zpřístupněná zdarma,v některých se platí,popřípadě jsou pak zpoplatněné vstupy do baptistérií,krypt,nebo jiných vyjímečných míst.
Baptisterium San Giovanni má velmi ceněné tzv. "Rajské dveře" jejichž zlacené bronzové výplně s výjevy ze starého zákona vytvářel Ghiberti dlouhých 27 let ...na fotce jsou uprostřed.

Florencie je kolébkou renesance,právě tady se formoval italský jazyk a za velkého básníka Danteho se zrodila italská literatura.Je to město Botticeliho Zrození Venuše i město Michelangelova Davida.A právě sochu Davida,kterého z obrovského kusu bílého mramoru v Davida proměnil Michelangelo ve svých 26 letech si nenechá ujít asi nikdo...

Dalším symbolem Florencie je bronzová socha divočáka.Když jej pohladíte po čumáčku,zaručeně se do Florencie ještě vrátíte.
Můžete pak navštívit některé z muzeí a galerií...například Gallerii degli Uffizi,což je jedna z nejznámějších světových galerií se sbírkami děl od antického Říma po baroko i s díly renesančních mistrů Botticeliho,Leonarda,Michelangela,Tiziana,Veronese a jiných.

Určitě doporučuju navštívit i nejznámější most v Toskánsku...Ponte Vecchio...most zlatníků...fotky z něj jsou na další fotce....

Most má tajnou Vasariho chodbu,kterou se Medicejové dostávali z galerie Uffizi do paláce Pitti.
Krámky pod touto chodbou byly původně řeznické.Řezníci měli ve zvyku odpadky a odřezky masa házet přímo do řeky,což samozřejmě způsobovalo zápach.Proto byli z krámků vykázáni a na jejich místo se nastěhovali zlatníci.
A skutečně po obou stranách mostu jsou vedle sebe pouze samí zlatníci.Ceny za jejich zboží se mi zdály ale opravdu vysoké,ale na podívání je most opravdu rarita.Dokonce i hitlerovským vojskům bylo prý líto most při ústupu vyhodit do povětří a ušetřili jej.
Přes řeku Arno tady vede i řada jiných mostů,ale Ponte Vecchio je nejznámější a najdete ho snad na všech pohledech z Florencie.

Do Florencie míří spousta turistů a město z turistického ruchu i hodně žije.Samozřejmě v dnešní době se klade velký důraz na bezpečnost,takže musíme být připraveni na to,že všechny významnější památky jsou hodně hlídané policisty i armádou.Na druhou stranu potkávat mezi davy turistů vojáky se samopaly,zaparkované vojenské vozy,procházet turnikety,ukazovat kabelky,vysypávat batohy a nastavovat se detektorům,jsou zvláštní zkušenosti,na které si musíme zvykat...

Florencie má svoje letiště,v ulicích potkáte spoustu aut,zásobovacích vozů,ale hlavním dopravním prostředkem jsou tady bezesporu všelijaké motorky,mopedy a podobná vozidla,se kterými se dá snadněji proplétat davy turistů i úzkými uličkami města...

Samozřejmě i tady je možné nechat se povozit koňmo,ale my jsme na odjezd z Florencie použili jiný dopravní prostředek...svezli jsme se vlakem...ty jsou tady sice čisté,i když,jak jsme měli možnost zjistit né moc přesné.
Nicméně nakonec jsme z nádraží Santa Maria Novella přece jen odcestovali.

Mým pohledem je Florencie překrásné město,samozřejmě se musíme připravit na to,že vidět ji chce krom nás i spoooouuuuusta jiných turistů.Počasí při celém našem pobytu nám velmi přálo a slibovaných plus mínus 17 stupňů jsme opravdu měli.
Příště se do Florencie ještě vrátíme,podíváme se spolu na trh,povíme si něco málo o jídle a popojedeme zase o kousílínek dál.

Jaro...

20. března 2016 v 20:21 | Blanka |  Naše zahrádka

Ráno to sice ještě moc nevypadalo,ale nakonec se sluníčko přece jenom ukázalo.
Skvěle načasováno,jaro začalo a skutečně k nám na jih dorazilo.
Samozřejmě jsme toho využili a vypravili se na zahradu.

Ze zpráv i z blogů vím,že všude hezky nebylo,tak vám trošku jara posílám.
Takhle krásně modré nebe jsme měli,sluníčko hřálo a tak jsme stihli i první jarní posezení venku...

Všechno raší a pučí,travička se zelená.Rybízky už budou mít listy a přestože velký zlatý déšť se teprve probouzí,ten zakrslý už je v květu.
Kočičky už odkvétají...

I meruňky už se probudily,mají nalité pupeny a angrešt už vzal jaro taky na vědomí...

Ze země se vytahují tulipány,narcisy i hyacinty.
V květu už jsou nízké mini narcisky...

Na záhonu rozkvětá první bílý kobereček...

I novinka na naší zahradě josta se probudila...

Kromě sezení na sluníčku stihl muž dohrabat všechny trávníky a já jsem zatím vyčistila skalku...

V bylinkovém záhonu letošní zimu-nezimu bez problémů přezimovala rozmarýna i italský smil a ze země už se krásně dere pažitka...

A tímto první jarní reportáž ze zahrady pro dnes končím a doufám,že jaro snad už u nás zůstane.

Ze soboty

19. března 2016 v 20:25 | Blanka

Přeju pěkný sobotní večer !
U nás bylo dnes pod mrakem,ale žádná velká zima nebyla,skoro vůbec nefoukalo a bylo docela příjemně.
Odpoledne jsme se vypravili asi na dvě hodiny na zahradu,kde mám za sebou úplně první letošní pletí a čištění aspoň malého kytičkového záhonku.Stihli jsme pohrabat kus trávníku,porytý,pohnojený a nachystaný na sázení máme už i skleník.
I doma na parapetech se nám z vysetých semínek klubou první rostlinky...

Včera jsme na otočku jeli do Brna pro maroda a v rychlosti jsme proběhli i IKEA.
Za poštou poslanou kartu na zboží jsem si vybrala skleník,do kterého se hned nastěhovala rajčata.

Přibrali jsme i něco pro Táňu...myslím,že z další fotky bude asi hned patrné s čím marodí,každopádně už je jí líp.
Na víkend jsem pekla znovu Kinder řezy,muž ještě pořád nejí žádné pečivo a do těchto řezů se nedává mouka...i na nich jsou pak brusinky...brusinkový je náš víkend Mrkající

Na stole se mi žlutí krásné růžičky,které jsem dostala...

Kromě všelijakých semínek nám tady znovu klíčí i další řeřicha...

Tu teď máme na talíři docela často.K dnešní večeři jsem ji dávala na vajíčka,ale máme ji rádi i jen tak na chlebu s máslem,nebo s ředkvičkami.

Pěkný sobotní večer vám všem přeju !

Velikonoční zdobení

14. března 2016 v 21:06 | Blanka |  Velikonoce

Jaro klepe na dveře a s ním i velikonoce.
My jsme je pokaždé trávili na Valašsku,kdy sobotní den jsme si užívali vždycky ve skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm.Tam jsme ochutnávali valašské speciality,pozorovali jsme jak se dřív zdobila vajíčka,jak ogaři pletli tatary,koledovali,zpívali,jak se dřív krásně vítalo jaro...

V neděli jsme pak všichni pospolu malovali vajíčka.Mamka je vždycky uměla krásně vyškrabávat,mladší sestra se je naučila odrátkovávat a my ostatní jsme je zase zdobívali voskem.Malí i velcí jsme se u toho pokaždé pěkně vyřádili.Mamka k tomu udělala vždycky nějakou prima baštu.
Po pondělním šmigrůstu jsme se pak pokaždé začali pomalu přemísťovat nazpět domů a protože naše cesta vede i přes Strážnici a okolí,užívali jsme si cestou podívanou na krojované koledníky i pentlemi ozdobené vozy a obří tatary ...

Letos nic z toho nestihneme,protože s mužem budeme o pěkných pár stovek kilometrů jižněji.Budu se ale dívat a pokud v Toskánsku uvidím nějaké stopy velikonoc,určitě vám pak o tom napíšu.
I když se nás letos velikonoční chystání a zdobení netýká,můžem si o něm alespoň napsat.

Z Pinterestu jsem vybrala pár fotek velikonočního zdobení,jaké se mi líbí.
Myslím,že barev není třeba.Úplně postačí něžně bílá,kterou tu a tam krásně doplňuje svěže zelená plus přírodní dekorace a když už nějaká barva,tak je to barva čerstvých jarních květů.

A úplně nakonec moje troška do mlýna...když už letos u nás nic nového velikonočního nevznikne,tak aspoň loňské dekorace.Černé vajíčko se srdíčkem mi odrátkovala sestra a i všechno ostatní jsou drobnosti,které už toho docela dost pamatují...

Co vy ?
Barvíte na velikonoce vajíčka,chystáte dobroty pro koledníky,pečete beránka,mazanec,nebo něco jiného ?
Dodržujete nějaké zvyky ? Zdobíte byt ? Nebo kolem Vás velikonoce jen tak profrčí a vy si "jen" užijete dva dny volna navíc?

...a je vymalováno

12. března 2016 v 19:41 | Blanka |  Naše bydlení

...S malováním jsme zase trošku pohli.Jde to sice hodně pomalu,hlavně díky tomu,že se některé zdi musí škrábat,nicméně v kuchyni máme konečně hotovo.
Hodně se tam sádrovalo a pucovalo a pak i přebíralo a vyhazovalo,jedna police se bude ještě přivrtávat,ale jinak je vymalováno...

Minule jsme společně dali naklíčit řeřichu...tak co,už sklízíte ?

U nás už je sklizeno.Dneska jsem poslední zbyteček řeřichových lístků nasypala na zeleninové pickles do obědové oblohy...

A do misky jsem nasypala další várku semínek...

A buchta na víkend...Kinder řezy
Muž sice na čas úplně vyřadil veškeré pečivo,ale do kinder řezů se nedává ani gram mouky,tak jsem si správně říkala,že s kafíčkem,ovocem a čerstvě vymačkanou pomerančovou šťávou by mohly projít .

Pěkný sobotní večer vám všem přeju !

Čas klíčení

8. března 2016 v 23:54 | Blanka |  Vůně z naší kuchyně

U nás doma teď pomalounku začínají klíčit semínka zeleniny,která jsem vysela a která se pak postěhují do záhonů,ale nejen ty.

Nějaká semínka jako zdroj vitamínů si můžeme nechat naklíčit k jídlu...do zeleninových salátů,jako součást pomazánek,jako ozdobu polévek,nebo jen tak na pečivo s máslem.Zvlášť v době,kdy spousta z nás bojuje s jarní únavou nám snadný přísun vitamínů přijde vhod.
To nejlepší,co rostliny mají ukrývají do svých semínek.
Semena však mají svoji strukturu uzpůsobenou tak,aby "přežila" trávicí trakt člověka bez úhony.Aby vydala to,co obsahují,musejí se nechat naklíčit.

Co všechno můžeme nechat klíčit...řeřichu,čočku,fazole mungo,vojtěšku,pískavici,pohanku,quinou,ředkvičku,rukolu,jetel,slunečnici...stačí si jen vybrat.
Při nakličování se nám zároveň naskytne možnost sledovat báječnou podívanou,kdy se vám semínka budou doslova probouzet před očima.

Co budeme potřebovat...k mání jsou speciální nakličovací misky,ale stačit nám bude i obyčejná miska,vata...já používám odličovací tampónky... a poklička.Doba klíčení je u každých semínek samozřejmě jiná.
Pojďme k životu probudit třeba semínka řeřichy,protože řeřicha je osvěžující právě při jarní únavě.

Semínka propláchneme a nasypeme na navlhčenou vatu,misku přikryjeme pokličkou a dva dny necháme semínka klíčit ve tmě.Každý den doplňujeme vodu,vata musí být stále vlhká.

Třetí den pokličku odklopíme a klíčky nám krásně zezelenají.

Necháme je další dva dny odkryté a pak už můžeme začít odstřihávat a konzumovat zelené lístky.

Co řeřicha obsahuje...bílkoviny,vlákninu,hořčík,zinek,vápník,železo,mangan,selen...a celou řadu vitamínů.

O řeřiše a jejích pozitivních účincích na naše zdraví si můžete přečíst třeba TADY .
A já už jenom připíšu,že nejraděj ji mám na chlebu s máslem anebo ráda přidám ještě vajíčka natvrdo.

Tak už to vypuklo...

5. března 2016 v 20:51 | Blanka |  ...jen tak...

...

Poslední dva dny jsme měli krásně.
Po ránu sice chladno,ale dny byly teplé a se sluníčkem.Asi všichni zahrádkáři už se těší,plánují a kupují semínka a já jsem s tím konečně začala taky.
A nezůstalo jen u plánování a nakupování...

Vysela jsem i semínka,která za nákupy rozdává Albert...

A když jsme u Albertu,na začátku měsíce vyšlo další číslo jejich časopisu plné receptů a pěkných fotek...

Doma mi ještě pořád kvetou narcisky.Ukázalo se,že z rychlených kytek vydržely určitě nejdéle...

A naplno už kvetou i bílé modřence...

A další kytičky,které se postěhují do záhonu jsem dostala včera...Vilmo,ještě jednou MOC DĚKUJU !

Zvykla jsem si pít vodu s citronem,konečně jsem vyhodila plastový lis,který se hodně špatně čistil a do kuchyně si pořídila nový "střep",protože není nad poctivou keramiku...

Doma jsme se konečně pustili do dlouho odkládaného malování.Hotová je zatím předsíň,ve které už se mi "zajídala" cihlově červená,kterou jsme vyměnili za světle béžovou.Na řadě je teď kuchyň,pro kterou jsem si vybrala čistě bílou.Postupně nás čeká malování celého bytu,které probíhá a bude probíhat při normálním pracovním režimu.V práci jsme oba byli i dnes,tudíž na nějaké vyvařování už nezbývá čas,chuť,ani energie,takže se trochu odbýváme,ale nikomu to nevadí.Takové dalamánky s ricottou a pažitkou jsou luxusní večeře Usmívající se

A ještě jeden pomocník do kuchyně...občas zapomínám,že něco peču Úžasný,tak aby se mi to už konečně nestávalo,krásná magnetická retro minutka.

Nakupovala jsem TADY ...doporučuju na netu v klidu domova zkouknout nabídku a nakoupit pak v kamenném obchodě a ušetřit tak za poštovné.

Pěkný večer přeju !!!

Ze zámku

2. března 2016 v 18:07 | Blanka |  Naše výlety

A ještě naposledy z lednického zámku.
Psala jsem o překvapení,které tam na nás čekalo...tedy hlavně na mne.
Prohlídku jsme si samozřejmě nenechali ujít.Psala jsem,že celoročně je zpřístupněný jeden prohlídkový okruh.
Po zakoupení vstupenek jsem nenápadně udělala poslední fotku a foťák schovala...

A když přišel pan průvodce,foťák jsem mohla zase vytáhnout Usmívající se.
Vím,že na některých památkách je focení interiérů povolené za poplatek,ale pamatovala jsem si,že Lednice k nim rozhodně nepatří.
Tak milí fotografové,v Lednici si od Nového roku zafotíte a světe div se,úplně bez poplatků !!!
Radost velká,akorát jsem s tím nepočítala a doma se rozhodla,že se nebudu tahat s náhradními objektivy.
Pevný objektiv nemá zoom,tedy fotky nepřiblížím,ani neoddálím,chodit mimo koberce bylo zakázáno a popojít někam dál už se kolikrát taky nedalo,tudíž jsem si naběhla...tak asi příště...Úžasný
Jen na focení s bleskem zapomeňte,což je v tmavším zámeckém interiéru docela problém.

A pár fotek z interiérů lednického zámku...

Pěkný večer přeju !

Ze skleníku

1. března 2016 v 18:21 | Blanka |  Naše výlety

Některé z vás mi psaly,že u vás padal sníh...i u nás na jihu poletoval snížek a docela dost se nám ochladilo.
Minule jsem psala,že se pokusíme tu zimu venku ignorovat a ukážeme si spousty kytiček.
Tak pro všechny milovnice hezkého počasí,které stejně jako já už netrpělivě vyhlížíte jaro...zvláště pak pro Martinu z Winippegu,která psala,že měli v neděli v noci dokonce minus 37 stupňů ...Martino,kousek tropů k tobě do Kanady Mrkající.

Některé z vás samozřejmě uhádly,že kytky jsem fotila v zámeckém skleníku v Lednici.

Jde o tropický skleník,ve kterém je vlhkost větší,než devadesát procent,teplota se právě teď blíží 25 stupňům a pěstují tam spousty palem...některé z nich jsou prý staré 450 let,ale i spousty všelijakých orchidejí,dlužich,klívií,antůrií....
Vy,co jste skleník už navštívili,třeba rádi zavzpomínáte a vás ostatní zvu k nakouknutí...

Minule jsem se zmínila o překvapení,které nás čekalo na zámku a právě k němu se vrátím v příštím článku.